לכבוד יום האישה: היפיפיות האתיופיות של יפו

פעמים מספר, במסורות ההיסטוריות של יפו "מככבות" יפיפיות אתיופיות.

הראשונה בהן היא אנדרומדה. במסורות שונות הנסיכה היפואית אנדרומדה היפה מוצגת כאתיופית, לעיתים הסיפור כולו מוצג כמעשה שהיה באתיופיה. יכול מאוד להיות כי מקור המסורות הללו – בטעות קשב/שמע… של תרבויות אורליות. יפו כונתה בפי עמי הלס (יוון), רומי והפניקים – IOPPA שנשמע כמו: אִיאוֹפָּה, הדומה בצלילו לשם: איתאוֹפּיָה. סיפורי המיתולוגיה עברו מפה לאוזן בכיכרות ערים, בחברות שאך מעטים ידעו קרוא וכתוב, ולהבנתם היו תלויים בטיב המספר – ובטיב השומע… וכך התגבש המצרף על "אנדרומדה הנסיכה האתיופית היפיפייה של יפו".

"תעודת ההכשר" לאנדרומדה יפואית מתקבלת מהפוליטיקאי הרומאי מרקוס סקאורוס (Marcus Scaurus) ,שהיה בעברו גם נציב יהודה מטעמו של פומפיוס, והפיק את המשחקים האולימפיים של שנת 58 לפנה"ס ברומא. הוא ביקש להדהים במשהו "שלא נראה לפני כן"… והציג שלד הענק של מפלצת הים Keto שאיימה על הנסיכה אנדרומדה… שלד שהובא ממקדש ביפו, ואפילו הוצגו השלשלאות בהן נכבלה אנדרומדה לצוק היפואי שהזדקר מן הים… השלד הועבר מיפו לרומי על גבי אנייה במסע ארוך ומרגש לכל הנוגעים בדבר… ולכבוד האטרקציה נבנה תיאטרון ובו 80,000 מקומות ישיבה: "… והוסיף במה, המשלבת בהרמוניה בין זכוכית לבין שיש, ובה עמודים מגולפים ומהודרים, יפהפיים כולם, ופסלים, המעוצבים בידי פסלים מהוללים…"  (מעדויות יוספוס, קיקרו, פליניוס הזקן, פומפוניוס מלה ועוד היסטוריונים מהעת העתיקה), הכול כדי לצפות במוצג המרכזי הייחודי: "מנפלאות יהודה"…  פליניוס הזקן (סופר, חוקר טבע ומפקד צבא וצי רומאי), סיפר כי שדרת עצם הגב של המפלצת שהוצגה הייתה 12 מטר אורכה ומטר ומחצה רוחבה. מותת הצלעות הייתה כשל פיל הודי גדול…" ( Pliny the Elder. v.69. Natural History). הפרשה מעלה שאלה : אז מה בעצם הוצג ביפו? האם הייתה זו "תרמית תיירותית" יפואית עתיקה? או אמת היסטורית? מה בעצם הציגו הרומאים ומה הציגה יפו בפני התיירים?

Andromeda chained by Hermann Wilhelm Bissen 1798-1868 Carlsberg Glyptotek, Copenhagen
Andromeda chained by Hermann Wilhelm Bissen 1798-1868 Carlsberg Glyptotek, Copenhagen

 

מלכת שבא

מלכת שבא, היא מלכת ממלכת סבא ששלטה בצפון אתיופיה ובתימן במאה העשירית לפנה"ס.

ביקור המלכה "היפה בנשים", את המלך שלמה "החכם באדם", היה פחות רומנטי מהאגדות והרושם שנוצר, וקשור מאוד ליפו ולשאר נמלי הים ולצי המשותף של ששלמה המלך וחירם מלך צור.

כפי שנישואי המלך שלמה ל 1,000 נשים לא נבעו מדחפים רומנטיים, אלא כאסטרטגיה פוליטית ל1,000 הסכמי שלום… הרי שמלכת שבא לא הגיעה בשם אהבתה למלך – אלא בבקשה להפסיק את ההרפתקה הימית שהיוותה תחרות כלכלית שאיימה על מדינתה. שיירות הטובין של אנשי ממלכת סבא, דרך של כ- 1,800 קילומטרים במדבר. מאזור חֲצרְ- מָוֶת בתימן, חצו את מדבריות ערב אל פטרה ומשם דרך הנגב, אל נמל עזה, אשקלון ויפו, מהם הפליגו אל נמלי ושווקי הים התיכון .

המלכים שלמה וחירם הקימו קו אניות לארצות המזרח הרחוק, לאופיר והודו שעקף את שיירות המלכה. המלכה, סביר להניח כי הגיעה לירושלים דרך נמל יפו (כתוואי השיירות שלה), בקשה לפתור את הבעיה ולנסות ולשכנע את שלמה וחירם כי יפסיקו. שלמה נענה לה ומפצה אותה כספית על אובדנה: "וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמהֹ נָתַן לְמַלְכַּת שְׁבָא אֶת כָּל חֶפְצָהּ אֲשֶׁר שָׁאָלָה מִלְּבַד אֲשֶׁר נָתַן לָהּ כְּיַד

הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמהֹ וַתֵּפֶן וַתֵּלֶךְ לְאַרְצָהּ הִיא וַעֲבָדֶי ה". מלכים א', פרק י', א'יג'

 

מגדלנה האתיופית הטמפלרית

מגדלנה האל (1868–1945 Magdalena Hall) , בת תערובת יפיפייה, נולדה באמבה מריאם שבאתיופיה, לאב יהודי מומר מוריץ האל, ולאם קטרינה הל (1850-1932), מנשות החצר של הקיסר האתיופי מנליק השני, והייתה ידועה בכינויה Welette-Iyesus.  המשפחה הצטרפה לקהילת הקולוניה הגרמנית הטמפלרית ביפו.  ב- 1889 נישאה מגדלנה לברון יוסטינוב (1840-1917 Baron Plato von Ustinov), איש אצולה רוסי ואזרח גרמני, (סבא רבא של סר פיטר יוסטינוב, השחקן הבריטי), שגם הוא הצטרף לקהילה הטמפלרית ביפו, בין השנים 1913-1878, והיה לאחת הדמויות הבולטות בעיר, בקרב נוצרים, יהודים ומוסלמים. הוא נודע כמיסיונר, סוחר, אספן עתיקות, מלונאי ופילנתרופ. שסייע בפיתוח חקלאות, תעשייה זעירה, תעבורה וכו' בישראל.  

הזוג שמר על קשר הקרוב עם משפחת המלוכה האתיופית, ובמיוחד עם הקיסרית טאיטו בטול

(Taytu Betul 1851 – 1918 ), שביקשה כי ירכשו עבורה חלקת קרקע בירושלים להקים אכסניה לצליינים אתיופיים לצד הכנסייה האתיופית בירושלים. והם אכן סייעו לה והמבנה הוקם ברחוב שאול אדלר 7 בירושלים בין השנים 1906-1904 , ונודע לימים כ"בית הקיסרית טאיטו".

מגדלנה הל
מגדלנה הל