הדמעות שהמיסו את לבו של הצ'ף / עדלידה רימר, ABeNA Tribal Art Gallery

 

עדלידה רימר – מ- ABeNA Tribal Art Gallery –  אספנית ומומחית לאמנות אפריקנית שבטית לוקחת אותנו אל תוך תרבות ה-Dogon המסתורית והמרתקת.

היה זה מסענו הראשון ליבשת אפריקה, כשהיעד היה חיפוש אחר תרבות Dogon .זו
תרבות כל כך יחודית ואזוטרית בין תרבויות השבטים השונים באפריקה, שריתקה אליה
את תשומת לב המערב, ונכתבו עליה עשרות ספרים, מחקרים ומאמרים יותר מכל שבט
אחר.

כדי להגיע לכפרים בDogonland ,נאלצנו לרדת את Escarpment Bandiagra ,מתלול
בגובה 2000 רגל, ואני עם שמלה!…כי ע"פ הספרים והמאמרים אותם חרשתי, הבנתי
שמדובר בחברה מאוד מאוד מסורתית ומסוגרת, שנפתחה רק בעשורים האחרונים של
המאה ה-20 לאיסלם, וחששתי שאם אבוא בג'ינס אני עלולה להתקל ביחס עויין, שיתפרש
כאישה המזלזלת בחוקי החברה המסורתית במקום. מאידך, הלבוש הצנוע אכן עזר מאוד
ביצירת רושם טוב במפגש עם אדם מסורתי ביותר.

אחד המדריכים שלנו ששמו ממדו (מוחמד), הכיר לי את אביו הסוחר, שבין השאר הצליח
לארגן לי פסלים רבים שנקנו דרך אנשי הכפרים במתלול באנדיאגרה.
היה זה מפגש בלתי נשכח. האב המוסלמי האדוק חזר בדיוק מעלייה לרגל ממכה. אדם מבוגר, מכובד ונעים סבר,
לבוש כולו בלבן וכיפה לבנה סרוגה לראשו. במפגש שנוהל בצורה הזוייה, השתתפו האב,
לידו ישבו כמה גברים מכובדים מהכפר, בנו הבכור, ממדו – המדריך שלנו, אביגדור (בעלי) ואני,
האישה היחידה. אישתו ישבה בצורה מוצנעת בחדר סמוך והאזינה עם דלת פתוחה,
והכלה דאגה בשקט, באירוח מופתי, לקפה ולתה. השיחה נוהלה כך: אני מסרתי
לאביגדור את רשימת הצילומים עם פרטי הפסלים בעברית, הוא תרגמם לממדו
בצרפתית, שהעבירם לאחיו הבכור בדיאלקט מקומי וזה העבירם למכובדי הכפר עד
שהגיעו לאב. האב שאל שאלות, וזה הגיע אלי בסדר הנ"ל אבל הפוך, וכך התנהל
הדו-שיח, הוא שואל אני עונה, מרחיבה את הפרטים ומאוד מקפידה להסביר את הרקע
והסגנון של כל פסל אותו אני מחפשת, כולל מקום המצאם: באיזו כפר בצפון או במרכז
מתלול הבאנידאגרה, האב שהיה אדם אינטיליגנטי קלט שאני אכן בעלת ידע רב בתרבות
Dogon , והסכים לעזור. נשמנו לרווחה…הוא אמר שישתדל לארגן אנשים שיצאו בחיפוש
אחר הפריטים המבוקשים, יקח זמן, נתאזר בסבלנות ושבינתיים נתאכסן באזור.
בנו הבכור יצא מיד עם הוספה כשהוא מגייס את אנשיו ע"פ הוראות האב, ואכן במהלך
הימים חזר מדי פעם עם פסל זה או אחר, וזה היה כ"כ מדוייק, שאני ברוב התלהבותי
קראתי: "יש", וצהלתי משמחה. הם צחקו והחלו לכנותי אותי: "Yesh Miss…"

ביום האחרון, התיישבנו שוב בחצי גורן סביב האב, ועכשיו החל הקטע הקשה – המשא
מתן על המחירים. הטעות הייתה שהראיתי התלהבות יתרה…והאב כסוחר מיומן נצל זאת
ונקב במחירים גבוהים, אבל כישראלים אין לנו בושה, ונהלנו איתו משא-ומתן ארוך
ומפרך, נלחמים על חיינו…

 

בסוף, נשאר פסל הזוג הקדמוני – בו חשקתי, שזכה להרבה פרשנויות במאמרים בספרות
המקצועית. אלא שגם הוא ידע כנראה את ערכו, ונקב במחיר שלא עמדנו בו…ועד כמה
שנלחמנו והתעקשנו דבר לא עזר…פרצתי בבכי…ממש, המחשבה שאחזור בלעדי הפסל,
הזוג הקדמוני שניצב ממש ממש מולי, ולא ניבט אלי מאיזה ספר, הרס אותי…
זה כנראה נגע ללבו, הסתכל אלי והוריד בצורה דרסטית את המחיר…וקם. מסמן בכך
שהפגישה תמה, משאיר את סיום העסקה לאביגדור ולבנו הבכור. כולם התרוממו והחלו
להתפזר. אני מרוב השמחה וההתלהבות קמתי, רצתי אליו וחיבקתי אותו ונישקתי על לחיו. כולם
היו בהלם, כולל אביגדור…השתררה דומייה מוחלטת. אבל האב כג'נטלמן אמיתי, חייך
אלי וטפח על שכמי בחיבה, התרחק לרגע וחזר עם פסל קטן ונתן לי אותו במתנה…!!!
היה זה אחד הרגעים הכי נפלאים שקרו לי בחיי…

בתערוכה הנוכחית בגלריה ABeNA: "מחזוריות החיים באמנות אפריקה המסורתית", שלבתי 5 פסלים
מאותה קנייה ב-Dogonland ,והריהם לפניכם:
Dogon Female Ancestor – 3052 .1
Dogon Female Statue – 3053 .2
Dogon Primordial Couple – 3054 .3
Dogon Hermaphrodite Statue – 3055 .4
Mother-and Child – 3056 .5

 

פרטים נוספים על כל פסל ניתן לראות באתר שלי :
www.abenatribalart.com
הזוג הקדמוני – דוגון
Bombu Toro : סגנון
שבט : Dogon
מיקום: -Bandiagra,המצוק הדרומי, מאלי
תקופה : המאה ה-20
חומרים : עץ, חרוזים, חוטים
גובה : 30.65 ס"מ
מס. קטלוגי: 3054

הזוג הקדמוני היושב מייצג תמה קונספטואלית מרכזית בפסול האפריקני: כבני-זוג הם מדגישים את
חשיבותם העליונה של תפקודי המינים. דמות הגבר, הנושא אשפת חיצים על גבו, מסמלת את תפקידו
כצייד – הלוחם. האישה, הנושאת תינוק על גבה, מגלמת את תפקיד האם, גם זו המאכילה ומזינה את
משפחתה.

הצורות המשתלבות מבחינה פיסולית בעיצוב הדמויות – מבטאות ויזואלית את השתלבות הזכר והנקבה
זה בזו כזוג, כמו גם כיחידה חברתית אידיאלית,מחזקת ומהדקת את השתלבות התפקודים השונים
כהבטחה להמשכיות פוריות החיים, במעגל החיים הנצחי בתרבות האפריקאית.

בשל יחסי הגומלין שבין העולם האנושי והעולם העל-טבעי בתפיסה האנימיסטית, דמויות מגולפות אלה
מייצגות סדר כיחידה חברתית מושלמת, וכך מסייעות ליצירת הרמוניה בעולם האנושי כמו גם בעולם
העל-טבעי.

בנוסף לכך, אזכורים סימבוליים לאחדות בין הזכר לנקבה משרתים לא רק כמגיה אוהדת ליצירת פוריות,
אלא אף כתכסיס מפתה למשיכת רוחות טובות (בנוולטים) אוהדות של האבות הקדומים.
ניתן להבין, אם כן, שהדמויות המגולפות כזוג הקדמוני אינן מייצגות אחדות מינית, פוריות וסדר בעולם
הזה בלבד, אלא מהוות ביטוי סימבולי לאידאה של המשכיות הדורות, במעגל החיים הנצחי – באמונה של
גלגול-נשמות (אינקרנציה) – הזקן הנפטר נולד-מחדש כאב קדמון בעולם העל-טבעי, וחוזר ונולד-מחדש
שוב, בתינוק למשפחה בעולם הזה.
.(B. DeMott 1982 , pp. 20 – 21 :ביבליוגרפיה)

 

פסל הזוג הקדמוני דוגון

 

פסל הזוג הקדמוני דוגון

פסל הזוג הקדמוני דוגון

ABeNA גלריה לאמנות שבטית
סמטת מזל שור 1, יפו העתיקה
טל. 0523427748 , 5188010 (03 ) www.abenatribalart.com